Vereniging

Onze vereniging, opgericht in 1979, zet het werk van zuster Emmanuelle voort.

De vereniging ‘De Vrienden van Zuster Emmanuelle’ wil projecten steunen die zich vooral het lot van vrouwen en kinderen aantrekken die het slachtoffer zijn van onrechtvaardige en afschuwelijke situaties in de wereld.

Het doel van de organisatie bestaat erin de omstandigheden voor het (over)leven van vrouwen en kinderen te verbeteren door: hen te voeden, te verzorgen en professioneel op te leiden, om hen in staat te stellen zich op harmonieuze wijze te ontwikkelen, zodat ze zich succesvol in hun samenleving kunnen integreren. Op vraag van de oprichter wordt elke activiteit onafhankelijk van elke politieke, godsdienstige of raciale beschouwing uitgevoerd, zowel voor de kansarmen en de leden van de vereniging, als voor hen die bijdragen aan de verwezenlijking van dit doel.

In 2018 hebben we wereldwijd 11 projecten ondersteund. Die steun kan de vorm aannemen van een financiële bijdrage, de stimulering van projecten in België, en hulp bij de geldinzameling met het oog op onafhankelijkheid van de projecten.

De vereniging is als volgt samengesteld :

De raad van bestuur :

De Team :

De vrijwilligers :

Opvolging van de projecten

Elk ondersteund project wordt regelmatig gevolgd. We communiceren regelmatig met de lokale teams en houden de ontwikkelingen en behoeften van elk project nauwlettend in de gaten. We ontvangen driemaandelijkse of halfjaarlijkse rapporten van onze partners, afhankelijk van hun organisatiestructuur.

Daarnaast komen de projectmanagers periodiek naar België, zodat we een beter beeld krijgen van de voortgang van de projecten. Daarnaast plannen we waar mogelijk bezoeken ter plaatse. In november konden we met ASMAE Frankrijk naar Egypte reizen om het nieuwe project ter versterking van de kinderbescherming in 3 sloppenwijken van Caïro op te volgen. In maart 2023 hebben we ook het project Oser la Vie en Soutenons-Nous in Kinshasa opgevolgd. Deze project opvolging is essentieel om de voortgang van de projecten te beoordelen en een beter inzicht te krijgen in hun specifieke behoeften.

Deze nauwe samenwerking stelt ons in staat om een duurzame vertrouwensband te smeden en om samen met de betrokkenen ter plaatse oplossingen te vinden voor eventuele complicaties. Bovendien kunnen we dankzij deze perfecte kennis van de situatie onze donoren op de hoogte houden van de voortgang van de projecten die we ondersteunen en uitzonderlijke verzoeken indienen voor fondsen om te reageren op noodsituaties.

We nemen ook af en toe deel aan vergaderingen van verenigingen om informatie uit te wisselen over onze gezamenlijke projecten, zodat we hen zo goed mogelijk kunnen ondersteunen in hun moeilijkheden. De meeste van deze vergaderingen worden gehouden met behulp van de nieuwste communicatietechnologieën (Skype, zoom, enz.).

Schrijf u in op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons nieuws
Ik schrijf me in
Jaarverslag 2022

Dankzij gemotiveerde veldteams, dankzij uw steun en met de hulp van onze begunstigden, zijn de levens van duizenden vrouwen en kinderen in nood veranderd!

Blader door het jaarverslag